Jumaat, 24 Julai 2009

Memilih pasangan

Ini adalah pasangan yang saya beli pada bulan 12 2008, memandangkan keadaan sekarang yang tidak berapa sesuai untuk saya kembangkan burung-burung yang berlesen seperti Sulfur Creasted, Goffin, Durcorp's, Eclectus, Rose Ring Neck Parakeet dan beberapa jenis lorry seperti Rainbow, Red lorry, Black Cap dan Chettering Lory ... terpaksa le saya jual/tukar kesemua kepada African Grey. buat masa sekarang saya telah memiliki 8 pasang Grey dan insyallah setakat ini dua pasang telah menghasilkan anak. Mungkin dalam masa terdekat saya akan membuat penambahan dalam 5 hingga 6 pasang lagi ... masalah sekarang ialah kekurangan tempat untuk saya tempatkan sarang-sarang yang baru.

African Grey ni jenis yang pemalu sikit berbanding jenis cookatoo dan lorry ... saya mengambil masa sikit dalam proses untuk memahami tingkah lakunya ... nasib baik pengalaman saya yang lebih 10 tahun dalam memelihara Lovebird dapat saya rangkumkan tingkahlaku Grey dan lovebird hampir sama saja ... kalau rasa terganggu dengan sesuatu situasi terus masuk sembunyi ke dalam kotak telur.

1 ulasan: