Rabu, 12 Ogos 2009

Sedihnya

Mungkin pengalaman ini pun pernah dirasai oleh breeder-breeder di dunia ini ... masalah kematian anak yang bongsu ( terkecil )

Ini ialah anak kepada Romeo & Juliet saya ... ianya merupakan anak yang keempat dan terakhir sekali ... beza hari menetasnya dengan abang sulungnya ialah 8 hari ....mungkin induknya tidak berapa ampak adik bongsu ini kerana terlalu kecil hingga terpijak sehingga keluar isi perut ... sedih

Ini pula anak ketiga Kunta & Kinte yang menetas baru-baru ini ... ianya mati juga akhirnya ... mungkin kesilapan saya yang terus membiarnya bersama-sama dengan induknya walaupun setelah diperhatikan 2 hari masih belum disuap makanan ... hari ketiga saya keluarkan kelihatan anak ini telah tidak bermaya dan terlalu lembik ... walaupun saya hanfeed tetapi makanan sudah tidak boleh masuk ke dalam temboloknya ...yang berkesudahan dewngan kematian.

Nota : pengajaran daripada ini saya boleh membuat andaian bahawa bukan mudah untuk memastikan kesemua anak-anak CAG hidup walaupun kesemuanya menetas ... mungkin faktor sela masa waktu anata telur pertama dengan terakhir menetas adalah lama menyebabkan saiz anak yang pertama dengan anak yang terakhir begitu ketara ... masalah berebut makan mungkin akan timbul memyebabkan hanya yang besar yang mendapat makan dan yang kecil mati kelaparan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan